Egentligen så borde det vara en självklarhet. Vid en flytt så ska man också städa ur den gamla bostaden och därigenom underlätta inflyttning för de som står redo att flytta in. Om du ska flytta från en lägenhet till en annan i Norrköping så är du en länk i en större kedja; på samma sätt som du förväntar dig en städad bostad som går att flytta in i direkt så gör även andra det.
Denna kedja är dock sällan av högsta kvalitet då den alltid innehåller någon svag länk. En svag länk som fuskar med – eller helt struntar i sin flyttstädning. Varför? För att förstå varför fusk sker med flyttstädning så räcker följande punkter som förklaring:
God planering är alltså ett måste. Se till att packa alla saker under veckan, se till att bilen är redo då du behöver den – dubbelkolla alltid med uthyraren så att inga missförstånd skett, se till att dina vänner infinner sig för bärhjälp och se till att du vet om det finns hiss eller om trapporna är speciella sett till vinklar, och trånga passager etc.
För många så räcker ändå inte en god planering vid sin flytt. Man hinner ändå inte med sin flyttstädning – eller gör ett fuskjobb medvetet eller på grund av dåliga städkunskaper. Det senare finns det egentligen bara ett alternativ för: att anlita professionell städhjälp och låta en städfirma sköta om sin flyttstädning. Det är faktiskt ingen dum idé att ha i åtanke och övervägande.
Faktum är att priset inte behöver bli så högt för en flyttstädning i exempelvis Norrköping. Är man ute i god tid så hinner man sondera terrängen rent prismässigt genom att ta in fler offerter. Dessutom så ingår numera även flyttstädning under hushållsnära tjänster som berättigar ett Rut-avdrag. Det innebär att du – efter att ha kollat med Skatteverket – kan dra av halva kostnaden för arbetet och där du har ett tak på 25.000 kronor/år att förhålla dig till. Fortsätt läsa om flyttstädning i Norrköping på: flyttstädningnorrköping.net.
Vi skulle gärna se att fler använde sig av denna möjligheten. Fuskar man så riskerar man att få betala för en flyttstädning utförd av en firma som de nya ägarna till bostaden valt – något som blir dyrare då jobbet sker akut.