Det är jobbigt att flytta. Det går liksom inte att förneka att det dels är ett projekt som kräver vissa fysiska egenskaper och att det dels också kräver god planering och stresstålighet. Ju bättre man planerar, desto större chans har man också att komma helskinnade ut på den andra sidan. Med detta menar vi att man hinner flytta sitt bohag från punkt A till punkt B under den tid man har på sig – normalt en helg – och att man också kan göra detta utan några allvarligare konflikter med de som hjälper till.
Det är en sak att packa, bära, transportera, bära igen och påbörja installationen i den nya bostaden. Den biten går ofta att motivera då man ser fram emot att komma på plats och påbörja en ny del av livet. Värre är det med flyttens sista moment; att genomföra en flyttstädning. En flyttstädning är obligatorisk, men det tas inte på det stora allvar som andra obligatoriska saker ofta gör. Det visar sig också sett till hur många konflikter mellan köpare och säljare som rör undermålig – eller utebliven – flyttstädning.
Varför sker då dessa och varför är det så svårt att städa ur en bostad i exempelvis Örebro då man flyttar? Här är några anledningar:
Där var några anledningar – men inga ursäkter. Som sagt, det är obligatoriskt att städa ur sin bostad vid en flytt. Och, det finns andra alternativ än att själv gå omkring med städutrustning. Man kan ta hjälp och anlita en städfirma för detta projekt också. Det är också förmånligt att göra så idag. Både sett till att man definitivt förhindrar att hamna i en konflikt med köparen och sett till det rent ekonomiska. Numera så inkluderas nämligen en flyttstädning i Rut-avdraget och det gör det möjligt att dra av halva arbetskostnaden på deklarationen. Ett bra alternativ!